Pridať k obľúbenýmKOŠÍK:0,00 €
UŽÍVATEĽ NEPRIHLÁSENÝ
Zabudli ste heslo? Nová registrácia

Nedôvera k Li-Ion batériam mení letecký priemysel

Nedôvera k Li-Ion batériam mení letecký priemysel


22. Marca 2013


Dva zatiaľ neobjasnené požiare, ktoré postihly v posledných mesiacoch lietadla Boeing 787 Dreamliner, vyvolali obavy aj u iných spoločností zaoberajúcimi sa výrobou lietadiel. Konkurenčný Airbus A350, na ktorom sa momentálne pracuje, bude namiesto bežne používaných Li-Ion batérií, používať klasické Ni-Cd batérie.


Ni-Cd batérie opäľ v kurze

Pretože sa vznietenie Li-Ion batérií v Boingu 787 Dreamliner doposiaľ nepodarilo objasniť, siahne spoločnosť k prevereným nikel-kadmiovým batériám (NI-Cd). Aj keď je táto technológia mnohými konštruktérmi považovaná za zastaralú, sú tieto batérie v lietadlách rôznych typov stále bežne používané. Nový Airbus A350 sa k tejto batérii vracia predovšetkým preto, aby nedošlo k ďalším časovým zdržaniam vo vývoji lietadla, keďže už teraz je model oproti plánu oneskorený, a to o celý rok. Kompatibilnosť batérie je teraz overovaná. V dohľadnej dobe bude následovať kontrola priamo pri letovej skúške. Zároveň, ale spoločnosť Airbus dodáva, že rovnaké testy absolvujú lietadlá aj s batériami Li-Ion vyrobenými spoločnosťou Saft, ktorej produktom stále dôverujú. Je ovšem nutné zladiť skúšobné lety s upravenými podmienkami Amerického úradu pre bezpečnosť v doprave (NTSB), ktorý stanovil nové podmienky pre záťažové testy batérií a prevádzku lietadiel. Dôveru k Li-Ion batériam napriek vynutenému pozastaveniu činnosti päťdesiatich lietadiel vyjadruje aj Boeing.


Boeing 787 Dreamline - LOT  Boeing 787 Dreamline
  ZDROJ: boeing.mediaroom.com

Boeing diskutuje o možných riešeniach

Vyčíslenie škody z pozastavenej činnosti lietadiel Boeing 787 Dramliner sa za necelé dva mesiace vyšplhalo do výšky necelej stovky miliónov dolárov, a to predovšetkým kvôli kompenzáciám, ktoré musí spoločnosť Boeing vyplatiť partnerským spoločnostiam. Najväčšiu stratu hlásia japonské aerolinky ANA. Americké a európské úrady stále vyžadujú absolútny zákaz vzlietnutia lietadla. Preto vedenie spoločnosti spolu s vývojármi navrhuje možné riešenie pre čo najrýchlejší návrat lietadiel do ostrej prevádzky. Federálnemu úradu pre letectvo (FAA) a ministrovi dopravy Johnu Poracarimu Boeing predložil návrh na nahradenie niektorých Li-Ion sekundárnych článkov. Jednotlivé články by tak od seba boli navzájom izolované a možný skrat by bol eliminovaný len na časť batérie. Oproti Ni-Cd batériam totiž Li-Ion udržia omnoho väčší objem energie a aj proces nabíjania je urýchlený. Jednanie však neprinieslo žiadné konkrétne výsledky.


Nie všetky Li-Ion batérie budia nedôveru

Události okolo priemyselných Li-Ion batérií v Boingu 787 Dreamliner sú znepokojujúce, nijako sa však nedotýkajú bežných spotrebných batérií. Batérie používané do zariadení ako sú fotoaparáty, notebooky, videokamery apod., svojím užívateľom podobné riziká ako u lietadiel Boingu neprinášajú. Na rozdiel od priemyselných batérií sú spotrebné batérie určené pre výrazne menej náročné zariadenia, s podstatne nižšou spotrebou.

<< Späť na novinky


ZRYCHLENÝ VÝBĚR

INFOBOX

NAPÍŠTE NÁM

Zasielanie noviniek e-mailom

AKČNÁ PONUKA

TOP 10 NAJPREDÁVANEJŠÍCH



Batérie pre notebooky | Batérie pre digitálne fotoaparáty | Batérie pre Videokamery | Batérie pre aku náradie | Batérie pre PDA



2005-2024 www.batteryshop.sk All rights reserved