26. februára 2014
Aj keď sú li-ion batérie jednou z najdôležitejších súčastí moderných prístrojov, majú jednu nebezpečnú závadu – sú vysoko horľavé. Pred rokom vybuchla li-ion batéria dokonca v Boeingu 787 Dreamliner a spôsobila požiar. Ide samozrejme o extrémny prípad, ale práve podobné príhody boli motívom pre vedcov z univerzity v Severnej Karolíne, aby zostavili nehorľavú li-ion batériu.
Li-ion batérie sú náchylné k vzplanutiu a k výbuchu. Dôvody sú dva – batérie sú pod tlakom a predovšetkým je ich elektrolyt vyrobený z horľavej látky. Kvôli tomu sú obaly batérií vyrábané vždy z vysoko kvalitných materiálov, ktoré by mali poškodeniu a následujúcemu vznieteniu batérie zabrániť. Avšak ani takéto opatrenie nieje schopné predísť nebezpečným dôsledkom neopatrného zaobchádzania. Preto sa vedci na univerzite v Severnej Karolíne rozhodli učiniť prielom vo vývoji batérií a nahradili elektrolyt z horľavého organického rozpúšťadla nehorľavým perfluorpolyetherem (PFPE). Táto látka sa bežne používa ako priemyselné mazadlo.
Vedúcí týmu vedcov, Joseph DeSimone, perfluorpolyether objavil ako pomôcku pri lepení dier na dne lodí. Tu je používaný, pretože zamedzuje úniku škodlivých látok a neohrozuje tak morský život. Uvedomil si, že perfluorpolyether má podobnú štruktúru ako rozpúšťadlo používané v li-ion batériách. A výskum ukázal, že táto látka bez problémov funguje aj ako elektrolyt. A vďaka tomu vznikla nehorľavá li-ion batéria.
Aktuálne je nehorľavá batéria vo fáze testovania. Joseph DeSimone a jeho tým skúmajú, či nehorľavý elektrolyt obstojí pri úskaliach každodenného používania. Výskumníci však objavu plne dôverujú a upozorňujú, že už teraz testy ukazujú, že elektrolyty vyrobené z perfluorpolyetheru sú nielen nehorľavé, ale majú aj dlhšiu životnosť. Výskumníkov tak teraz čaká náročná úloha, a to previesť nehorľavú li-ion batériu od laboratórneho testovania k hromadnej priemyselnej výrobe.