11. juna 2013
V rakúskej metropoli je tlak na ekologickejšie podmienky v centre mesta stále väčší. Aj vďaka veľkej iniciatíve Strany zelených a občanov boli vo Viedni zavedené nové elektrobusy, ktoré sa od ostatných, bežne používaných v Európe, líšia aj možnosťou vykurovania či klimatizácie pomocou prúdu priamo z batérie.
Zavedenie eBusov zodpovedá tlaku rakúskej verejnosti na čistejšie ovzdušie v centre Viedne. Veľká investícia zo strany mesta však zodpovedá dlhodobému zámeru a záväzku voči zníženiu emisií v Európe. Podľa oficiálnych informácií mesta Viedeň, sa investície do eBusov vyplatia po zhruba 80 tisíc najazdených kilometroch, kedy vozidlá začnú šetriť. Spaľovací motor autobusu bol pri konštrukcii nových eBusov nahradený elektromotorom (trojfázový asynchronný vodou chladený Siemens Elfa 85/150 kW), ktorý zaberá menej miesta. Voľné priestory, ktoré ostali po demontáži nádrže, motora, prevodovky a chladenia, boli vyplnené akumulátormi. Ďalšie akumulátory a zároveň aj dvoupólový zberač sú umiestnené na streche eBusu.
Zdroj: Siemens.com
Všeobecne predstavuje batéria pre elektrovozidla najväčšiu prevádzkovú komplikáciu. Problém tkvie tak ako u väčšiny prístrojov poháňaných batériami v nedostatočnej kapacite používaných batérií. Firma Siemens sa pokúsila urobiť z tejto nevýhody prednosť a využiť pauzu, ktorá následuje po dojazde vozidla do cieľovej stanice. Keďže vodič musí na konci trati dodržať niekoľkominútovú prestávku, je práve cieľová stanica ideálnym miestom pre dobitie batérie. Vďaka zintenzívneniu dodávky energie je možné v eBuse používať klimatizáciu v horúcich dňoch, či naopak v zime prikúriť priamo z batérií. Takto dochádza k ochrane životného prostredia, pretože bežné elektrobusy používajú k prikurovaniu naftové kúrenie, ktoré zaťažuje životné prostredie.
Energiu získavajú eBusy pomocou prívodu z električkovej trate. Tá je prepojená dvadsaťmetrovým káblom a trolejou pod napätím 650 V. Povinnosťou šoféra je zaparkovať na určenom mieste, eBus zabezpečiť proti vniknutiu a vysunúť dvoupólový zberač prúdu, ktorý sníma kladný aj záporný pól súčasne. Vďaka tomu trvá dobíjanie akumulátorov typu Li-Fe (96 kWh) maximálně 15 minút.
Zdroj: Siemens.com
Tento proces sa opakuje každých 8 až 15 kilometrov, nemôže tak dôjsť k úplnému vybitiu batérie. K čiastočnému dobitiu počas jazdy pomáha aj elektromotor Siemens Elfa, ktorý pri brzdení funguje ako generátor a znižuje tak spotrebu eBusu. Vo vozovni je potom po ukončení smeny e Bus dobíjaný klasicky rekuperovanou energiou zo siete metra.