11. októbra 2013
Bežne používané batérie celosvetového trhu sa neobídu bez množstva chemikálií, ktoré nie sú šetrné k životnému prostrediu. Nový výskumný projekt univerzity v Marylande sa túto neblahú skutočnosť snaží zmeniť. Tým pod vedením profesora Hongli Zhu vytvoril dobíjaciu nanobatériu z ekologicky šetrných materiálov. Hlavnú zložku predstavuje drevo.
Ídea drevenej batérie nie je medzi výskumnými strediskami novinkou. Nový prototyp, podľa slov vývojárov, však zaručuje lacnejšiu a jednoduchšiu výrobu, keďže sa podarilo nahradiť ťažko získateľné chemikálie alternatívnou zmesou sodíka a drevených vlákien. Bežné nabíjacie batérie fungujú na bázi líthia. Líthiové ionty prenášajú elektrický signál medzi kladnou a zápornou elektródou. Vzniknutý prúd je ihneď využitý k dobitiu prístroja. Drevená batéria bude fungovať na rovnakom princípe, ale hlavným nositeľom energie bude sodík. Kapacita batérie v tejto rannej fáze je 339 mAh. Teoretickí fyzici, ale zistili, že je možné dosiahnúť kapacity až 847 mAh.
Všetke dobíjacie batérie majú svoju životnosť. Otázkou je, akú životnosť môže ponúknuť práve drevené jadro batérie. Pri každom nabití a vybití, drevené nanovlákna nabobtnajú a opätovne sa scvrknú. Postupne dôjde k rozloženiu celej štruktúry nanovlákna, ktoré je tisíckrát tenšie než bežný list papiera. Preto sa výskumný tým dlho zaoberal výberom správneho dreva. Pomyselnou víťazkou sa stala špeciálna odroda borovice, ktorej drevo je dostatočne pružné, aby odolalo neustálym zmenám svojho tvaru. Práve pružnosť robí z borovicového dreva vynikajúcí materiál pre uloženie kvapalných elektrolytov a zároveň umožňuje aktívny podiel na funkčnosti batérie.
Ďalším prvkom, ktorý napomáha zisku elektrickej energie, predstavuje v drevenej batérii cín. Cínový povrch umožňuje zachovať integritu batérie pre minimálne 400 nabíjacích cyklov. Počet cyklov je teda porovnateľný s mnohými typmi li-ion článkov. Aj keď vnútorná drevená štruktúra už môže mať svoje nejlepšie dni za sebou, cínový povrch je schopný naďalej pôsobiť ako efektívne médium pre transport iontov. Batéria teda ešte niekoľko cyklov funguje. Vývojári veria, že práve táto myšlienka je základom pre výrobu dlhotrvajúcích nízkonákladových batérií.