9. augusta 2013
Ďalšie české mesto, ktoré sa rozhodlo otestovať elektrobusy v sieti hromadnej prepravy, je Brno. K testom nových elektrobusov sa neuchyľuje po prvýkrát, viac než desiatku rokov už sa totiž Dopravný podnik mesta Brno snaží nájsť najlepšiu a zároveň finančne najatraktívnejšiu náhradu za pohonné hmoty. Posledný pokus sa konal pred 2 rokmi so značkou SOR.
Testovanie elektrobusov v uliciach mesta Brno prebieha v troch etapách. Prvá skončila 22. júla, ďalšia je plánovaná od 1. do 10. augusta a posledná na obdobie medzi 7. a 11. októbra. Posledný pokus z roku 2011 nebol úspešný kvôli príliš krátkemu dojazdu elektrobusu SOR. Vďaka rýchlému vývoju batérií a stále rastúcim investíciam do alternatívnych automobilov sa však nádej na zavedenie trolejbusov vo veľkých mestách zvyšuje. Tomu zodpovedá aj tlak výrobcov a užívateľov na kompaktnejšie tvary a menšiu váhu batérií. Posledným bodom, ktorý tak bráni plošnému zavedeniu elektrobusov, je práve dojazdová vzdialenosť jednotlivých vozidiel. Komplikácia spočíva aj v nutnosti výberu správneho typu vozidla, keďže niektoré elektrobusy sa hodia skôr do členitejšieho terénu, zatiaľ čo iné do rovinatých miest, preto mohla vzniknúť napr. rozsiahla sieť elektrobusov v Pardubiciach.
Elektrobus skúšaný v júlovej etape patrí litevskému výrobcovi a jazdí pod názvom AMZ. Jeho celková kapacita je 85 miest. Tento elektrobus bol skúšaný kvôli administratívnym prekážkam bez prítomnosti cestujúcích.
ZDROJ: bmhd.cz
Augustová etapa bude odštartovaná vozidlom STRATOS, ktorého hlavnou výhodou je, že patrí českému výrobcovi, ale prepravná kapacita vozidla je veľmi malá. Vozidlo je plne obsadené už s 29 pasažiermi. Preto je elektrobus určený na menej frekventované linky.
ZDROJ: hybrid.cz
Tretí testovaný typ je SIEMENS-RAMPINI. Tento elektrobus má kapacitu 40 cestujúcích a bude zapožičaný z Dopravného podniku mesta Viedeň. Jeho hlavná konkurenčná výhoda spočíva v možnosti dobíjania priamo z trolejbusových či električkových trolejí a taktiež vo využití brzdnej energie, ktorú vie tiež využiť na dobíjanie batérií. Hustá trolejbusová sieť mesta Brno by umožnila v prípade spokojnosti s týmto typom rýchly rozmach elektrobusov vo väčšine mesta.
ZDROJ: siemens.com
Celá skušobná fáza je súčasťou európskeho projektu EU Civitas Plus II, ktorého súčasťou je ako štatutárne mesto Brno, tak Dopravný podnik mesta Brno. Cieľom projektu je rozvoj ekologicky čistej dopravy v krajinách EU.